Friday, December 10, 2021

සීත උක්‍රේනයේ සුමුදු සැඳෑවක් 5

  "විසිනව​ වසක් හද​ ගැඹුරෙහි මිහිදන්වූ, ආගන්තුක පරිසරයක, ජාත්‍යන්තරව​ සිදුවුනු ප්‍රේම පුරාණයක සිහිවටන, ඒ සැටිම ඔබ වෙත තිළින කරන්නේ, ඒ පසු වුනු,  සුන්දර අතීතය තුල ​ඔබද රඳවාගන්නයි''


"මා මියයා හැකි මුත්, මගේ අතීතය මියයා යුතු නැත"
සීත උක්‍රේනයේ සුමුදු සැඳෑවක් 4


Zසෝයා !

(පරිච්චේදය) 5

‘‘ය්ය… යා..යාළු….යාළුවාආ… අන්න...අරයාආ ඇවිත්!’’ (දුම දාන චායිනී (කේතලේ) අතේ තියාගෙන නැවතත් ''අන්න අරයා ඇවිත්! ඔයාව හොයනවා!'' රියාල් කිව්වේ හති දාගෙනමයි.

රියාල් ඒක කිව්වේ මට ලොතරැයියක් ඇදිලයි, කියන ගානටයි, ඇස් උඩ ගිහිනුයි තිබුනේ...

කවුද​? ...කවුරුන් කිව්වා? ලෙස මම කුතුහලයෙන් ඇසුවේ රියාල්ගේ කලබලය නිසයි.

ඔයාගේ පංතියේ ඉන්න සෝයා- කිත්තායි (''zසෝයා" කියන ඇගේ රුස්කි නමයි, ''ඛිතායි'' රුස්කීන් චීනයට කියන නමයි, රියාල් උච්චාරණය කල සැටියි) ඇවිල්ලා! රියාල් කියාගෙන ගියේය, හති ඇරියේය.

විහිළුව කියන්නේ, zසෝයා 'රියාල්'ගේ නම උච්චාරණය කලේත් වැරදියටයි, ඇය ඔහුට කීවේ 'ලියාල්' කියලයි. ඇය මගේ නම උච්චාරණය කලෙත් වැරදියි. (හිහ් හිහ් හී)

ඉතිං? ප්‍රශ්නාන්තරව මා ඔහු දෙස බැලුවේ මට මොකුත් තේරුම් නොගිය නිසාමම නොවෙයි. ​නැවත නැවත ඕක කියවගන්නයි මට ඕනේ කලේ.

'සෝයා ඇවිත් ඉන්නේ ඔයාව හොයාගෙනයි' රියාල් ආයෙමත් කීවේ ටිකක් සැරෙනුයි, තරහකුත් ගිහිල්ලයි​ තිබුනේ.

මට​ 'හහ්'...කියවිනි, මොකක්ද යකෝ මේ වෙන්නේ​? අද මගේ ලග්නය කන්‍යාව වත්ද​? මහිසේ මල් පිපින, මයිල් කෙලින් විය​, කැරකවිල්ලකුත් දැනුනා වගෙයි.

එක කෙල්ලෙක් රාත්‍රිය ගෙවන්න බලං ඉන්නවා. තව එකක් (ඊගරයගේ) එක, ඕකා වෙනුවෙන් ආවයි කිව්වට මොකෝ, ඕකිත් ඇවිත් මේ අස්සෙමයි රිංගන්නේ, සැරෙන් සැරේ
ඇවිත් යනවා.

යනවා කිව්වට මොකෝ, අරූ ඇවිල්ලා එක්කං යනවා. ඇවිස්සිල්ලක් තිබුනත් ඊගරයා පෙන්න ගත්තේ නෑ. මං මොනව කරන්නද?... ඉතිං මං අඬ ගැහුවයැ?

මගේ ප්‍රෙහෙළිකාව උනේ. ඇය මොකටද මාව හොයං ආවේ, සත්තකින්ම! මා ඇයව බලාපොරොත්තු වුනේ නෑ, එහෙම උවමනාවක් මට තිබුනෙත් නෑ.

ඇය මගේ පද්ෆාක් (පහත චේදයේ හඳුන්වන රුzස්කි පදය කෙටියෙන්) පංතියේ....එච්චරයි.

‘zසෝයා අකදෙමියාවට ව්‍යාපාර කලමනාකරණය හදාරන්න චීනේ ඉඳන් පැමිනි තරුණියක්. ඇගේ නියම නම ‘වංසුඕ’. ‘zසෝයා’ ඇය තමාට තියා ගත්තු නමයි.

(ෆේජි කරා වගේ, ගොඩක් දෙනෙක් ඔක කරනවා අපි නොකරාට) ‘උනිවියර්සිතියත්’ (විශවිද්‍යාලය) යේ අප සහාභාගි වූ ප්‍රතම රැස්වීමේ දී, අපේනුත් ඒ ගැන ඇහුවා)

zසොයා ‘පද්ගතවීල්නම් ෆකුල්තියත් (පෙරසූදානම් කිරීමේ පීඨය​) යේ අප සමඟ භාෂාව ඉගෙන ගනී.

ඇය හා පිරිස අපට කලින් මෙහි පැමින සිටියත් ඔවුන් අප සමඟ එක් වුනේ මාස 3 කට පෙර දීයි.

zසෝයා නැවතී සිටියේ අප ලැඟුම් ගෙන සිටි ඒ ‘ෂැෂ්තොම් අබ්zශzෂීතිය’ (සයවන නේවාසිකාරය) යේම ‘ත්‍රිඒතම් එතාzෂ්’ (3 වෙනි මහල) ලේ ‘චිත්වියර්තම් කොම්නතා’ (4 වෙනි කාමරය) යේයි.

තරුණියක් කිව්වට, තවමත් ගැටවර විය පසු කරන zසෝයා වයස 17 ඉක්ම නොවූ නාඹරියක්. ඈගේ 17 පිරෙන්නේ එලෙඹෙන (1994) මැයි 12 වෙනි දිනටයි.

''සත්තයි කියන්නේ! තවම 17 වෙලා නෑ!‘’ කියල zසෝයාම කිව්වත්, කවුරුත් පිළිගන්නැති වෙයි.

භූගොලීය ලක්ෂනානුකූලවම පළල් මුහුනක් zසෝයාට පිහිටලා තිබුනත්, ශරීරය ඒ සාමාන්‍යයට විරුද්දව පෙනුනි.

උසින් මහතින් වැඩී සිටි zසෝයා පුෂ්ටිමත් ශරීරයක් ලබා සිටියාය.

පාසල් සමයේ zසෝයා මළල ක්‍රීඩවේ යෙදී ඇති බවට ඇගෙ ශරීරය සාක්ෂි දැරීය.

මුහුනේ කුරුළෑ සලකුනු ඇගේ රෝස දෙකොපුල්වල විශාලට පෙනුනි.

කලු රාමුවකින් නිමවුනු ඇගේ බෝතල් අඩි කන්නාඩි කුට්ටම, ඈට ගැලපුනි.

සෝබාවට ඇය සිටියත් බියක් නං ගෑවිලා තිබුන්නෑ.

zසෝයාට ‘ර’ ශබ්දය එන්නේ නෑ.’උක්‍රේන්’ කියන එකට කිව්වේ‘උක්ලේන්’ කියලයි,’ ශ්‍රී ලංකා’ ‘ස්ලී ලංකා’ය. ඊගර්ගේ නම වැරද්දුවේ නැති වගේ නම් මතකයි.

සිතට එන දේ එහෙමම පිට දමන, මුහුනට කතා කරන, තමන් ගැන අනුන් සිතන දේ ගැන අංෂුවකට මායිම් නොකරන zසෝයා,

අපූරු නිමවුමක්! අමතක නොවන චරිතයක්! සුන්දර මතකයක්! වශීකර සිනහවකට හිමි කාරියක් වූ zසෝයා බිළිඳියක මෙන් දඟකාරියක්.

ඇගේ ඇඳුම් පැළඳුම් ගැන විශේෂයෙන් කියන්න දෙයක් නැත්තේ, ඇය අඳින්න පළඳින්න පුරුදුව සිටියේ රුසියානු රටාවටම නිසාය.

අපේ පංතියේ සිටි චීන මලදියි (තරුණයින්) ඈ සමඟ එකින් එක කතා කරන්න බිය වූහ. (zසෝයා තම රටේ බල පුළුවංකාරකම් ඇති පවුලකින් පැමිනි එකියක් බව අපට දැනගන්න ලැබුනි)

තේජී සාමාන්‍යයෙන් තර්කවලට යන්නේ නැති එකෙක්. අපේ ‘'තාන්‍යා’ පවා සෞම්ය වචනයකින් මිසව ඈට කතා නොකරයි​.

ඇය සමඟ තර්කෙට ගියේ මායි ෆේජීයි පමනයි. ෆේජිගේ මුහුනට කඩා පනින zසෝයා මට එහෙම නොකලාය​.

දඟකාර කම නිසාම zසෝයා ක්ලාස් එකේ හැමෝගේම සැළකිලි තමා මත රඳවා ගත්තාය.

ඇය දක්ෂ ශිශ්‍යාවක්ද වූවාය. වයසට මුහුකුරා ගිය ස්වභා ලක්ෂන zසෝයාගෙන් නිතරම පෙනුනි.


No comments:

Post a Comment